Powered By Blogger

Thursday 9 August 2012

Cita-cita Zaman Kanak-kanak




odw pie Rantau Panjang

Kebanyakan budak2 kecik ada cita2...dari kecik lagi ada banyak cita2...sama jugak macam aku...Seingat aku...masa kecik2 dulu...aku nak jadi seorang doktor...doktor bedah....sebabnya..pakcik aku kerja dihospital...seronok jer aku tengok...gaji pun besar...dasar mata duitan kan....lepas tue aku terpengaruh dengan drama dalam tv...bila kita jadi doktor..kita boleh bantu orang2 lain..selamatkan nyawa orang lain....dan sebab tue time sekolah aku masuk Persatuan Bulan Sabit Merah..yelar dari situ ko belajar sedikit sebanyak cara pertolongan cemas...cara ikat bandage...

Nak jadi doktor..kena bijakcerdikpandai dalam subjek sains....aku dah memang out lar bab tue...lepas tue tukar lar pulaks cita2..nak jadi camerawoman...sejak umur bape ek..aku suka beli camera..ada duit simpanan aku akan beli camera...dulukan camera pakai kodak...sekarang camera digital...seingat aku dah 6bijik camera yg aku beli...sekarang nie..aku pakai mr Olym..yeah...baru 2tahun....dia lar peneman setia aku....sekarang nie aku dah angau dengan mr Can....tapi pandang dari jauh lar...jeling2 gitu jer...

Lepas SPM..nak try mintak atma..aku suka tengok tentera udara..cantik kot unifom dia...tapi rezeki tak memihak...time iklan keluar...aku masih dikampung....dan tak sempat nak sediakan dokumen yang dia mintak..macam2 hal lar yang berlaku time tue..huhuhu..

makan malam 1001 warna
Dan sekarang aku seorang setiausaha...memang tak pernah terpikir langsung...dan tak pernah tersenarai dalam cita-cita aku...tak tercapai akal langsung...member2 aku memang tak percaya...seorang yang agak kasar...seorang yang dulu macam ala-ala tomboi....bergelar setiausaha...aku sendiri pun tak sangka..semuanya bermula bila aku sambung study dalam  bidang setiausaha...yg menjadi last choice aku...1st aku pilih bidang fotografi.....iyep..aku teringin sangat nak belajar dalam fotografi nie...

Mula-mula join program nie...aku hampir2 nak berhenti...sebab memang aku tak minat langsung...kena camnie..kena camtue...persis gadis melayu...pie belajar pun macam suka2 jer..tak serius pun...kalau subjek yang aku minat memang aku fokus..tapi kalau subjek yang kureng..memang zero lar..teruk sangatkan..cuma nasib jer aku tak memonteng...senior2 kata awal2 sem jer akan camnie..bila dah kenal n lama sikit baru nampak ciri2 kesetiausahaan itu...nie apa yang aku perhatikan lar..lepas habis praktikal..muka sorang2 nampak lain..asyk bermakeup ajer....baju pun nak yang glam ajer...dan aku antaranya..cuma tak berlebihan lar...

Aku pun tak tahu camner leh bertukar...hahaha..sengalkan...aku rasa dia otomatik taw..bila kita dikelilingi orang yang bekerja..kita akan jadi lebih tercabar..orang makeup ko tak makeup..lebih kurang camtue lar....lebih berketerampilan lar..sekarang nie memang aku dah suka dengan kerjaya setiausaha..cuma ko kena banyak bersabar melayan karenah yang macam2 ragam..kalau orang kata pun..ko pekakkan ajer telinga..masuk telinga kanan..keluar telinga kiri...ko kena straight...tengok keadaan lar...kalau tak comfirm kena pijak kepala...
urusetia di BTN Langkawi
Berharap...aku akan terus menjadi setiausaha yang dihormati..disayangi..berkaliber..berapa lama aku dalam bidang nie sukar nak agak..kalau rezeki aku memihak sehingga pencen...sehingga pencen lar aku menjadi setiausaha..jika rezeki aku ke bidang lain..insyaallah..tuhan dah aturkan yang terbaik untuk kita umatnya...Cuma satu jer aku nak sambung study..ke peringkat selagi aku boleh sambung...selagi bernafas...dan impian nak punya sebuah studio fotografi..dan mendalami lebih duni seni fotografi...

Bak kata yuna..setiap gambar ada cerita....

p/s : entry dah lari dari tajuk sebenar..hehehe...

No comments:

Post a Comment