Powered By Blogger

Sunday 5 August 2012

Adakah salah mempunyai sikap pemurah??

Assalamualaikum...

Aku ada terdengar pasal 'sikap manusia yang pemurah menyebabkan ramai peminta sedekah'..ayat lebih kurang camtue lar..terus terfikir..aihh..menjadi seorang pemurah pun salah...bagi aku lar...tak salah kita nak membantu orang yang memerlukan..tak salah kita nak menderma kepada peminta sedekah..tak salah pun kalau kita nak share sedikit apa yang kita ada..

yer..memang ada segelintir peminta sedekah yang menyamar..yang berlakon seolah tidak berupaya...yang meraih simpati orang ramai..tapi tak semua...tak semua yang menyamar...kalau di mana2 sekalipun kanak2 dijadikan alat untuk meminta derma dengan orang ramai....aku pernah terlihat dengan mata aku sendiri..keadaan dimana sebuah van akan menurunkan sekumpulan kanak2 di suatu kawasan perumahan..kanak2 ini akan berpecah untuk meminta sedekah..

Di shopping compleks....berlambak kanak2 meminta sedekah...kebanyakannya memberikan sticker ayat2 al-quran @ kata-kata positif...kanak2 nie bergerak dalam sekelompok...sedih jugak..kanak2 sebaya mereka sepatutnya berada di sekolah..membesar seperti kanak2 lain...tapi nasib mereka kurang baik...aku percaya tentang kewujudan sindiket kanak2..yang menculik kanak2..dan menjadikan mereka sebagai peminta sedekah...

Aku rasa tak sepatutnya dijadikan sikap manusia sebagai alasan penambahan peminta sedekah di negara kita khususnya...Sikap pemurah sikap yang positif..sikap yang baik yang patut kita amalkan..Bagi aku..tak salah kita nak membantu atau menghulurkan sedikit wang kepada mereka..soal mereka menipu atau berlakon untuk mendapatkan wang kita tolak ketepi...yang penting kita membantu seikhlasnya...

Menghulurkan sesuatu kepada mereka yang memerlukan suatu sikap yang amat mulia....Jika kita berkongsi apa yang kita perolehi..Insyaallah kita akan mendapat lebih dari apa yang kita kongsikan....

Sekadar pendapat daripada seorang hamba Allah...^_^

No comments:

Post a Comment