Powered By Blogger

Tuesday 17 July 2012

Wang Kertas baru maa..

Assalamualaikum..
Ramai yang dah tahu..bank negara malaysia telah mengeluar wang kertas baru pada 16 Julai 2012....
serius sangat cantik..menarik dan dabommm!!!!tak caya meh aku uploadkan pict nyer..


Yang menariknya wang kertas nie melambangkan identiti Malaysia itu sendiri... 

RM1.00 = bercirikan Wau Bulan
RM5.00 = bercirikan Burung Enggang Badak
RM10.00 = bercirikan bunga Rafflesia
RM20.00 = bercirikan Penyu Karah dan Penyu Belimbing
RM100.00 = bercirikan Gunung Kinabalu dan Lembah Gunung Api, Sarawak

Selain itu, wang kertas mempunyai beberapa ciri keselamatan, antaranya...
* imej tanda bayang
* tingkap pandang telus
* potret tera air
*Benang keselamatan dengan warna-warna berubah-ubah
* benang kanta mikro
* tanda pandang telus
* Petak kilat berwarna
(akupun takbape nak paham sangat sebab tak pegang+tengok wang kertas nie lagi)

dan yang bestnya..khas untuk golongan cacat penglihatan..mereka lagi mudah mengenalpasti dan membezakan nilai dengan melalui sentuhan....
 duit syiling pun versi baru....kalau skali tengok..
eh...makcik bagi token games ker kat saya..
kali kedua tengok...eh2..duit baru maa...
pengalaman aku sendiri....jakun disitu...
aku ada upload gambar syiling yang baru..
cer ko tgok skali pandang cam token games...yg silver tueee..
aku tak tipu............


sumber :Berita Harian gambar hasil cariaan Mr. google

No comments:

Post a Comment