Powered By Blogger

Sunday 21 April 2013

Perginya seorang insan

16 april...

Aku terima call dari ibu..bgtahu wan (panggilan untuk nenek di pahang) aku meninggal...korang bayangkan..aku time tu ada dalam dewan..sedang bersiaran langsung dengan shah alam..Ya Allah..tue saje yang mampu aku ungkapkan..terkejut yang amat sangat..aku terdiam disitu..tak mampu nak berkata-kata..kebetulan staf satu pejabat dengan aku mereka berada di tempat duduk belakang..n staf hea..kak sal ada sebelah aku..dia yang banyak tenangkan aku...dia ajak aku keluar dari dewan..aku tak tahu nak buat apa..aku rasa macam di dunia lain...

Ya Allah Ya Tuhanku..ujian apa yang engkau berikan pada umatmu ini..Perasaan aku tika tue.tak dapat nak diungkapkan...terasa dunia gelap...seluruh badan aku menggigil...tahun lepas aku kehilangan baba (bapa saudaraku)..tahun nie aku kehilangan wan aku..Ya Allah Ya Tuhanku..engkau kuatkanlah semangatku ni..
aku memang tak rapat dengan wan aku..tapi aku turut terasa bila dia dah tak ada...

aku last jumpa dia time m'lang aku kahwin...tahun lepas...terkilan jugak...wan aku meninggal sebab sakit tua..dah lama dia sakit..kencing manis..jantung..dll..dia meninggal time tido...m'lang aku lg terkilan sebab..tak sempat ucap @ kata apa2 pun..n sehari seblum dia dpat tahu yg dia menggandung..along lagi lar...dia memang nak balik..tapi tak sangka pulak...along yg jaga wan time m'lang aku pie bercuti...dia lg rapat dengan along...


time wan meninggal..hanya bibik n aki aku ajer ada kat rumah...bibik kata 2 3 hari tue memang perangai wan aku pelik..tak makan banyak...badan pun lemah semacam..kalau kita dudukan dia..dia jatuh sendiri..macam tak berdaya sangat..tak bercakap bnyak..

Aku sekeluarga sempat tengok wan buat kali terakhir..sempat cium dia...time tue sebak sangat...abah aku pun bergenang air mata dia..aku tak sangka itulah kali terakhir aku menatap wajah dia..sayu sangat...

Tapi alhamdulillah...majlis pengebumian wan berjalan dengan lancar..terima kasih pada daudara mara yang hadir..jiran tertangga yang datang membantu...terima kasih kalian..

Semoga wan ditempatkan dikalangan orang beriman...al-fatihah...

No comments:

Post a Comment